fbpx

Hoe vindt men ons

Hoe vindt men ons?

Zoals uitgelegd in ons eerdere blog over de beginselen van het ondernemerschap, is het hebben van een website niet voldoende. Mensen moeten weten dat jij een website hebt en moeten daarbij natuurlijk ook weten wat jij met de website wilt bereiken. Als dit voor de mensen niet duidelijk is, is de website niet geslaagd en zal er hard aan gewerkt moeten worden om hem wel te laten slagen. Om te kunnen slagen zullen we eerst moeten weten wat we willen uitdragen, wat het doel is van de website en waarom mensen juist naar jouw website moeten komen.

Informatieve website / blog

Bij het hebben van een informatieve website of blog, is het van belang dat je de juiste kennis in huis hebt. Je deze kennis ook over weet te brengen en deze kennis laat zien in de teksten die je schrijft. Het doel van de website is namelijk om mensen te interesseren in het onderwerp waar je over schrijft, ongeacht wat het is. Je wilt het in huis hebben van de juiste informatie uitdragen naar de bezoekers die op jouw website vinden waar zij naar op zoek zijn. Je draagt dus uit dat de juiste kennis in huis is door mensen de informatie te geven die zij zoeken. Het doel is daarbij meteen duidelijk, het informeren van de bezoekers.

Een informatie website / blog wordt gevonden via verschillende kanalen. Natuurlijk geef je antwoord op vragen die men stelt aan Google, met behulp van goede SEO en Google komen zij dan uit op jouw website. Daarnaast zijn de bezoekers mensen die interesse hebben in hetgeen jij schrijft, laten wij als voorbeeld laptops nemen. Als jij schrijft over laptops en toebehoren, zullen jouw bezoekers geïnteresseerd zijn in dit onderwerp en ook in hun netwerk al snel mensen hebben met dezelfde interesses of behoeftes. Op verscheidene social media platformen zijn er groepen waarin grote getalen mensen zitten met allen dezelfde interesses, de ideale plek dus om bezoekers te scoren voor jouw website.

Wil je een flinke boost aan bezoekers realiseren, dan kun je natuurlijk altijd geld betalen aan social media platformen, via Facebook kun je adverteren bij een bepaalde doelgroep en via Instagram of Twitter kun je influencers betalen om jouw website te promoten.

Webwinkel

Het hebben van een webwinkel houdt in dat je op een andere manier te werk gaat dan bij een informatieve website of blog. In essentie zijn het beide websites waar je op de één voornamelijk bezoekers trekt die een product aan willen schaffen (met als doel dat zij dit via jou doen) en de ander juist bezoekers trekt die op zoek zijn naar algemene informatie of juist informatie over het product. Het beantwoorden van de 3 kernvragen zoals in de inleiding beschreven, is voor een webwinkel wel degelijk anders.

Hetgeen men belangrijk vindt bij een webwinkel is dat deze professioneel oogt, een betrouwbaar uiterlijk heeft en dat er voldoende voordelen ten opzichte van de concurrenten zijn. De website moet derhalve uitdragen dat jij er voor de klant bent en dat zij elders niet kunnen vinden wat jij te bieden hebt. Dit kan te maken hebben met, maar hoeft niet beperkt te zijn tot, de prijs, acties, gratis samples, extra toevoegingen of kortere levertijden. Jezelf onderscheiden op deze punten is tegenwoordig ontzettend moeilijk, je moet daarvoor grote spelers als Coolblue en Bol de baas zijn en dat is niet zomaar gedaan. Belangrijk in het onderscheiden is het aanbieden van producten of diensten in een niche markt. Niche wil zeggen dat er weinig aanbod is maar ook relatief weinig vraag. In dit voorbeeld nemen wij de doedelzak, een product dat alom bekend is maar waar weinig vraag naar is.

Als jij een webwinkel opzet met kwalitatief goede doedelzakken en waar mensen zich ook in kunnen schrijven voor doedel lessen (als dat een ding is), heb je grote kans dat zij bij jou aankomen op het moment deze interesse er is. Door de webwinkel op termijn uit te breiden met andere niche producten of eventueel met andere producten in dezelfde categorie (instrumenten), maak je goede kans op interesse vanuit de muziekindustrie. In het geval er sprake is van een niche product, moet je voor dit product ook wel de kennis in huis hebben om de klanten te voorzien van alle informatie waar zij naar op zoek zijn.

Het doel van de website is dan gedeeltelijk al beantwoord; het voldoen aan behoeftes van de klant. Dus niet alleen de behoefte om een product aan te schaffen maar ook de behoefte om, indien gewenst, meer informatie te ontvangen over het product of bijvoorbeeld hulp te ontvangen bij het kiezen van het juiste product.

Voor een webwinkel is het dermate van belang om gevonden te worden via Google dat hier de juiste dosis tijd en energie in gestoken moet worden. Een goede SEO is écht noodzakelijk om ook op de lange termijn een succes te maken van de webwinkel. Nu is de SEO voor een webwinkel met een niche-product scherper en daadkrachtiger in te stellen dan voor een website met algemene spullen, er zijn tenslotte minder concurrenten die dezelfde keywords gebruiken. Naast goede SEO zal er veel tijd en energie in promotie gestoken moeten worden om de doelgroep te bereiken die interesse heeft in wat jij in jouw winkel aanbiedt. Zoals bij de informatie website of blog is het dus raadzaam om deel te nemen aan groepen op social media platformen zoals Facebook. Vraag vrienden, kennissen, verre familieleden en ieder ander in jouw vriendenlijst, jouw shop te bezoeken en eventueel die vraag ook te delen met hun vrienden, kennissen en verre familieleden. Meer lezen over marketing op social media? Binnenkort komt ons blog met het onderwerp Social Media Marketing online!

 

 

Wij staan ingeschreven bij de NLWG brancheorganisatie voor Nederlandse Webdesigners.